Thursday, December 1, 2011

Juara Ustazah Pilihan musim pertama ......

assalamualikum :)) eyh baik pulak bahasa kau kan fani , selalu bukan main terjerit jerit macam langsuir hilang laki . ala kasi lah chan nak jadi baik kejap kihkih . ok agak agak ada yang rasa menyampah dengan aku boleh tutup sekarang hehehe tapi please baca sampai habis ada something aku nak share . btw waaahhh tajuk nak mefelefetufop(meletup) tapi yang aku tau ustazah pilihan dah sampai minggu final minggu ni lah last kalau tak salah aku . kau ingat aku tak layan astro oasis ke eyy hello terpaksa ok , bila mama dah pegang remote control so kena ikut selera mama lah kan so aku pun bantai tengok sekali .

aku memang penagih novel yang tegar hahaha cehh ayat nak sastera jee kau . sejujurnya baca novel memang bosan serious babe bosan tapi asal aku suka baca . maybe sebab aku rasa setiap novel yang aku baca i will learn something from there ...

stok novel yang aku dah prepare beli untuk baca lepas pmr dah habis . nak beli stok baru entah bila aku nak keluar beli..kan bagus kalau buat Popular depan rumah aku .jadinya aku kumbah almari buku kat rumah , aku tau dulu along mama rajin jugak beli novel . jumpa lah beberapa ada satu novel anis ayuni bayagan rindu...cewahhh rindu pun ada bayangan ke kahkahkah

aku rasa novel ni macam buku ilmiah pun ada , macam bukan novel cintan cintun..i lap u then u lap i balik . u cry i sedut air mata u . eeeee air mata pun u nak sedut over tau u ni . again sekian sahaja drama swasta kali ni hahaha . aku rasa dalam banyak banyak novel ni lah novel yang buat aku insaf sikit . serious insaf lah jugak yee pun tak banyak .

"solat diakhir waktu." rupa rupanya ada cerita kalau kita lewatkan solat . Jika berpuasa , amalan kita terus padaALLAH . Tapi jika kita bersolat , ada 'posmen' pula yang hantar amalan kita pada-NYA. 

Setiap kali kita solat , ada malaikat yang hantarkan amalan solat kita pada-NYA .... ia kena melalui 'tol-tol' di setiap lapisan langit . Malaikat yang menjaga setiap 'tol' ini. Jika solat pada awal waktu , tidak perlu bayar 'tol' . Maknanya tidak ada sekatan . Tidak ada jam .Malaikat terus sampaikan amalan kita pada ALLAH SWT untuk dinilaikan . 

"Jika solat pada akhir waktu , tak perlu bayar tol juga , tapi sekatannya, masya-ALLAH . Di langit pertama , penjaga tol marahkan posmen kita . Disoalnya , mengapa lewat poskan amalan kita ? Merayu-rayu posmen malaikat kita minta diberi laluan , tapi penjaga langit pertama tak hiraukan , sebaliknya amalan lewat solat tadi decampakkan balik ke bumi lalu jatuh berderai !!!"

"Maka tidak sampailah amalan kita pada ALLAH seolah-olah kita tidak solat jugak. Jadi bersedialah kita menerima pembalasannya , jika tidak di akhirat , di dunia .... hilang duit , hati risau , ujian bertimpa-timpa."

first time aku baca errr tipu lah kalau tak terasa kan . aku ni err selalu lah jugak solat lewat , kadang tuu penat sangat balik sekolah lapar pulak tuhh . dulu lagi lah masa aku form1 selalu solat isyak pukul 12 sebab selalu dengar orang kata waktu solat isyak panjang . sekarang ni alhamdulillah sejak cuti aku pun duduk dalam bilik boleh jee dengar azan . maaf kalau entyr aku ada salah silap . aku sedar aku pun bukan baik snagat subuh pun kadang kadang terlajak tapi tak salah kan aku kongsi dengan orang lain . untuk penggajaran aku dan semua orang .

minggu lepas aku dah kena tazkirah ringkas dengan ayah , tapi berfaedah lah jugak . ayah kata berapa percent kita luangkan masa untuk beribadat ?? berapa percent kita spent untuk ALLAH ?? hehehe aku main jawab jee 10% ayah kata tak sampai 10% pun 99.9% jee sebenarnya . ayah kata macam ayah sibuk kerja sempat solat 5 waktu jee baca al-quran ke yassin ke bukan boleh buat selalu kejap kang ada dinner kejap kang ada weeding kejap kang ada meeting malam malam . lepas tu ayah kata macam ni kat aku alang dengan paan patut bersyukur ada ustaz rajin datang rumah ajar ngaji , ingat senang ke nak dapat .. ngaji pun dapat pahala sekurangnya dalam 1 hari ada masa alang spent untuk ALLAH ...

No comments:

Post a Comment

i love you all !!!!