Thursday, December 8, 2011

ayam masak sambal kicap

alhamdulillah kenyang aku . dah lerr sarapan roti taruk jem starberry jee tau . baru ingat nak buat nasi goreng ke cekodok pun sedap . tiba tiba je aku malas hahaha . kucing aku je breakfast sedap  hari ni . dalam fridge ada 10 ekor ikan kembung . ikan tu memang untuk kucing . rendam ikan jap lepas tu naik atas sambung baca novel hehehe .  aku tengok mata ikan tu pun dah macam nak tesembur keluar je . dah tu lembik semacam , baik aku rebus semua je . kucing aku 20 ekor . kau ingat ikan 10 ekor cukup ke ?? harapan lah , dari yang kecik sampai yang sebesar alam semua pelahap macam tuan dia . kucing yang baru 1 bulan lahir makan tak ingat mak sendiri , ada ke marah mak dia sebab curik ikan dia . dah lah badan kecik nak pelahap ikan kembung sekor tak mau share . aku jentik melambung kau kang .

eyh kau dah makan tengah hari ?? agak agak lapar meh datang umah aku . ada banyak lauk lebih aku masak hari ni . sharing is saving bebeh . hari ni aku masak simple je , eyh bukan selama ni memang semua yang aku masak simple simple jee -.- mesti ramai yang suka goreng ayam lepas tabur kicap gaul gaul ok dah siap !! jom makan !! biar aku up sikit cara masak ayam kicap korang tu yee . kita kan nak masuk masterchef season 2 so kena lah kreatip sikit . semua bahan sangat mudah dan pasti kat semua rumah ada . tak payah lah kau susah susah nak pegi kedai .

Bahan A
ayam (buang kulit ) *aku pakai 4 ketul
1 batang serai (diketuk)
4 helai daun limau purut
3 sudu makan sos tomato
5 sudu makan kicap
bawang besar (potong gelang) *ikut suka lah nak berapa banyak
1/2 cawan minyak

Bahan B (dikisar)
20 tangkai cili kering (rebus dulu)
1 bawang besar
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 cawan air

cara masak hehehe jeng jeng mula kan dengan bismillah yee , biar berkat ...

mula mula kau panaskan minyak dan tumiskan Bahan B dengan serai sampai wangi dan garing ....
gambar buruk sebab pakai phone  

tembam tembam ayam yg mak aku beli hahah eee geram tauu
 lepas tu agak agak dah wangi sikit tu boleh lah masuk kan ayam dan kacau .... biar kan ayam tu masak sikit ... ayam ni boleh goreng dulu tapi aku tengok resepi buat macam ni .... jangan risau ayam tu mesti masak punya... pandai pandai lah agak jangan sampai ayam tu hangus

tengok ayam macam nak masak sikit tu kau masuk kan lah daun limau purut , sos tomato , kicap dengan bawang besar tadi ... masak lah sampai pecah minyak ... 

taaarraaaa yeeeaaa siap !!

ok dah jangan nak hina ayam sambal kicap aku . memang rupa jee macam hampeh rasa sedap ok.... tak de keje aku nak plating chantik chantik....asal perut aku kenyang makan sudah .


mula mula udang tu aku nak buat masak masam manis disebabkan aku malas so tak jadi lah . aku goreng je udang tu , goreng pun sedap jugak . sayur tak de sedap hehehe i kan susah sikit nak makan sayur . kalau makan pun kobis dengan carrot je .


jejari ikan dengan bebola ayam . paan kan lidah mat salleh dia mana makan pedas pedas . dah dia kata nak makan ni je . bagus lah tu tak banyak cikadak . lepas tu complain kata aku goreng hangus . aku goreng udang dulu lepas dah tu goreng lah ni sekali kan jimat minyak sikit . kerak kerak udang tu melekat kat jejari dengan chicken ball ni so nampak macam hangus tapi TAKKKKK !!!!

yahoo mama balik hari ni . kena suruh mama rasa ayam aku then kasi komen sikit yee mama siah hehehe . i kan dah besor alam kalau tak reti masak kang kena bebel dengan ayah -.- mama relax jee aku malas masak ayah pulak over ... k boboi perut kenyang aku nak membuto jap eyh hehehe :DD jangan lupa try yee resepi ni !!

No comments:

Post a Comment

i love you all !!!!