Wednesday, May 30, 2012

resipi sotong lada hitam

yaa cuti belum habis lagi , ohh bosan pulak . aku bangun pukul 9.30 hokay hari ni . eyh tapi ai bangun kejap solat lepas tu sambung . tapi solat pun macam nak tertidur masa amik wuduk kihkih

so malas nak bebel panjang , masak ni simple je tutup mata dah siap . haah tutup mata je tengok sotong kau hangus walawey

bahan

2 ulas bwg putih
3 bji bwg merah
1 bji bwg besar
1 sudu tea lada hitam (aku pkai yg dlm botol tu)
3 sudu makan sos lada hitam
2 btg cili merah
daun bawang
air
sotong

cara
1 . aku kecut kan dulu sotong sebab nak kasi dia masak sikit
2 . tumis bwg putih , then masukkan bwg merah
3 . lepas tu masukkan serbuk lada hitam (kalau nk kaw kaw pedas blh tmbh)
4 . then masukkan air (kalau nak kuah lebih letak bnyak pun blh)
5 . garam secukup rasa dan masukkan sos lada hitam (kalau nak pedas blh tmbh )
6 . masukkan sotong
7 . tngu beberapa minit baru masukkan bawang besar , daun bwg dan cili merah
8 . bila dah didih baru angkat


kan nampak colout full tak , well tengok orang yg masak lah . aku pun colourful kihkih . hari ni aku masak sambal sardin , sotong ni dan sayur aku buat cendawan sup

eyh yekew cendawan sup ?? entah apa nama dia tapi aku suka sebab sedap


kepada yang bukan pengemar sayur macam aku , ok kau patut masak ni . sedappp wokk .. masak sayur bodoh bodoh tau ... aku rasa ni sayur paling senang . kau tak payah nak potong potng ke hape

hamik bawah putih tumis , campak ikan bilis then masukkan air...agak agak dah didih campak je cendawan .. tunggu sampai didih then dah siap boleh sumbat dlm mangkuk . senang kan kan kan , kau nak main twitter pun tak sempat sebab sekejap sangat nak masak kihkih

sambal sardin tak payah tulis resepi lah kan , tak kan sambal sardin pun nak bagitau .. eyh seriously dulu aku first time masak sambal sardin tak jadi sebab aku campak je sambal and tuang je isi isi dlm tin sardin tu . nampak tak banggang nye aku ??? dengan sambal belum masak campak jee .. dah tu garam tak bubuh . bijak kan kan .. hehe tapi tu dulu lah zaman bodoh bodoh , ni zaman cerdik sikit kihkih

so selamat mencuba yaaww :))

No comments:

Post a Comment

i love you all !!!!