Tuesday, May 29, 2012

tom yam simple

kahkah hokay geliii hokay tiba tiba nak update masak masak ni .. well sekarang cuti dan mama dah pegi ipoh .. yeaaa let gets the party on bebeyh .. semalam masak simple jugak , ikan kembung sambal , sayur bodoh bodoh campak jee segala sayuran yg dah layu , dengan telur dadar tapi aku nak bajet mat salleh so i name it lazania .. haa kan nampak tak spelling pun aku rasa salah tu tapi ngak papey ada aku kesah ?? krogh krogh

seriously kali ni , aku tak ikut mana mana buku masakan , semua aku main campak jee nasib lah alau rasa air paip tomyam ni kahkah ...


aku cari pes tomyam yg lain tapi yg jumpa kiub tomyam maggi ni jee .. masa beli tu tak perasan pulak yg kat belakang hanya ada bahan bahan dan cara nak masak ilekk ... haih ni yang malas ni , dah tu nak aku campak jee semua sekali ke ??

hokay relax ye anak anak kan dah kata tomyam aku simple je . aku bukak buku recipe mama kemain campak lengkuas lah bunga cengkih apahal ?? haih membazir jee semua tu .

bahan tumis

daun limau purut (4 helai)
cili padi (7 batang tambah kalau nak pedas)
serai dua batang
2 kiub maggi

bahan lain

air (1 liter)
bawang besar (sebiji cukup )
daun saleri (ikut suka nak letak berapa)
sayuran (karot dan cendawan)
udang , ayam , sotong

sebelah kanan bahan tumis , kiri bahan untuk campak campak je kihkih



aku campak jee apa yang ada ... 


macam biasa , kubis bunga tak ada so kita capai je apa yang ada dalam fridge 

cara cara

panas kan minyak then tumis kan *bahan tumis
bila kiub dah cair , masukkan air 
tunggu sampai air mendidih baru masukkan ayam sotong dengan udang 
agak agak dah separuh masak baru masukkan sayur 
lepas masukkan sayur baru masuk bawang besar dengan daun saleri 
bila karot dah masak baru tutup api 

*lepas masukkan air boleh rasa , garam ikut tekak sendiri nak letak berapa banyak 


hah kan taraa ok boleh masuk mastorchep selebrity  kahkah , kau selebet rity ke nyah ?? err rasa boleh tahan lah , rasa tomyam lah . kau ingat buat tomyam rasa kari ?? so sila lah cuba :))

fyi semalam aku buat kek batik puih puihh keras pulak sebab salah step kihkih :))

No comments:

Post a Comment

i love you all !!!!